Fjelltur på Khao Kho

Khao Kho

Khao Kho (เขาค้อ) er et distrikt i Petchabun provins som ligger på et fjell. Her finnes det mange gode muligheter for flotte fjellturer eller overnatting med kjempeutsikt. Vi tok to netter der.

For å komme hit tok vi buss fra Mochit 2 bus station i Bangkok til Khao Kho sentrum. Bussen var en dobbeltdekker og tok 5-6 timer. Fra Khao Kho sentrum tok vi en gammel buss videre opp fjellene. Da vi hoppet av bussen i nærheten av en 7-Eleven-butikk, hadde vi ingen planer om hva vi skulle gjøre videre, for vi hadde nemlig ikke bestilt noe hotell. Men vi så en haug med skilt i alle retninger med fullt av resorter, så det skulle ikke bli noe problem å finne noe overnatting. Ved en tilfeldighet fikk vi haik av en ung thaimann som visst jobbet på en av resortene som lå et par kilometer inn veien. Resorten vi lå på første natten var koselig nok og vi bodde i egen hytte. Men utenom en gjeng med mosquitos som viste sin glede over å møte oss på sin måte, var vi også de eneste gjestene der. Ellers var det egentlig lite å se og finne på i område.

Neste dag måtte vi opp klokken 6 om morningen. Vi skulle nemlig ut på tur. Den unge mannen og en dame som også jobbet der tok oss med på en dagstur rundt omkring på fjellet. Etterhvert skjønte jeg hvorfor det unge thaiparet var så godt kledd, med både lange ermer og langbukse. Det var jo kaldt der oppe! Jeg frøs, og gradstokken på første stopp viste 19 grader celsius. Flere folk der gikk i boblejakker og det ble solgt luer og strikkegensre. Jeg nøyet meg med en varm kaffe og en varm rissuppe. Det høyeste punktet vi var på, var såvidt jeg vet 1768 meter over havet. Vi kjørte rundt omkring i mange timer, men tok rikelig med stopp for å ta bilder, se på flotte templer som f.eks. det imponerende Wat Phasonkaew, masse flotte utsikter og shopping på noen lokale markeder. For overnatting i hytten pluss den mange timers kjøreturen på fjellet, betalte vi tilsammen 2900 baht.

På ettermiddagen engang bestemte vi oss for å finne et nytt overnattingssted for neste natt. Det var ikke mangel på overnattingsmuligheter, problemet var heller å velge ut et. Jeg ble fortalt at det på hele fjellet fantes så mye som 800 resorter spredd rundt omkring. De aller fleste resortene var enten små vandrerhjem, små hytter, bungalows eller telt. Til slutt endte vi på et som het Seemok Resort. En liten sjarmerende resort med flott utsikt fra balkongene, både fra balkongen ved rommet og fra lobbyen/baren. Også her var vi de eneste gjestene, men utsikten kompenserte for det. Dessuten var det mange små naboresorter å se.

Det å komme seg hjem igjen neste morgen var ikke helt enkelt. Hotellfyren kjørte oss til et mer sentralt sted noen kilometer unna, og derfra måtte vi haike oss videre ned til Petchabun sentrum hvor det gikk direktebuss både til Bangkok og til Pattaya.