Finnair til Bangkok

Av gammel vane reiser jeg som oftest med Norwegian når jeg skal til Thailand. Vanen har nok en viss sammenheng med prisen. Denne gangen ville jeg prøve noe nytt – til tross for et ekstra flyskifte, et par ekstra hundrelapper og et par ekstra reisetimer. Ruten var Bergen – Oslo (Norwegian), Oslo – Helsinki (Finnair) og Helsinki – Bangkok (Finnair).

Det ble noen timer venting i Helsinki på hovedflyet, og i tillegg var det 70 min forsinket. Forsinkelsen klarte de å hente inn igjen med 40 minutter, så ingen skandale skjedd.

Flyet var en positiv overraskelse – en flunkende ny Airbus av typen A350-900. Dette flyet både så og luktet nytt. Innredet i lysegråe og lysegrønne farger. Finnair er det første europeiske selskapet som flyr disse flyene. Noen av finessene med dette moderne flyet er 25% bedre drivstoffekt, ny air con og luft-teknologi, skifter ut kabinluften hver andre eller tredje minutt, 20% stillere, underholdningssystem på setene foran og diskolys – LED-lys som skifter farge etter tid og situasjon. Alt i alt er det mye likt med Dreamliner. Sjekk her for mer skryt på Finnairs nettsider.

På hvert sete var det en velkomstpakke bestående av et pledd, ørepropper, liten vannflaske og pute med trekk.

Underholdningssytemet. Underholdningssystemet til Dreamlineren er basert på Android og har litt større film- og musikkutvalg. Hvor musikkutvalget på Finnair utelukkende bestod av sjangerbaserte radiokanaler/playlister, finner man på Dreamlinerne til Norwegian en mengde med hele album av diverse kjente og ukjente artister. Og det er ingen spill på Finnair’s Airbus. Man kan koble seg til WiFi, men da kommer man kun inn på et tilrettelagt nettsted som omhandler fasiliteter og tjenester for flyturen. På forsiden på underholdninssystemet, ser man en tidslinje som oppdaterer seg etterhvert så man kan følge med på turets program, dvs når det var avgang, når det er mat, sovetid osv. Kul funksjon, bortsett fra at den stoppet å oppdatere seg midt i flyturen. Man kunne velge mellom diverse språk for systemet, men merkelig nok var thai ikke et av de. En annen kul funksjon er live kameraene, noe Norwegians fly ikke har. Man kan dermed følge med på kameraene utenfra fra to forskjellige vinkler. Jeg satt ytterst med et ledig sete i mellom meg og en annen passasjer. Underholdningssystemet mitt ville ikke starte, og jeg ga beskjed tre ganger om det til servicefolket. De gikk for å restarte systemet mitt og sa det skulle være oppe å gå etter noen minutter. Ingenting skjedde noen av gangene. Måtte derfor bruke systemet til det ledige sete mellom oss.

Maten. Først en middag der vi kunne velge mellom kylling med peppersaus eller pasta bolognese. Jeg gikk for pastaretten. I tillegg fikk vi også et lite brød, smør, ost, brownie, salat og drikke. Greit utvalg av juicer, fire typer telte jeg. Gikk for blåbærjuice. Den var veldig god. Deretter rødvin. Den var ikke så god. Middagen var helt okay etter hva man kan forvente på et fly. Sidemannen min var helt thai, bosatt i Sverige og utdannet kokk. Han var ikke så imponert over middagen sin, det var “spiselig”, og ikke noe mer. Neste måltid var frokost/lunsj bestående av spinat, eggerøre, pølse i saus, yoghurt og brød.

Innsjekket bagasje var inkludert i prisen. Men av grunner som jeg har nevnt før i et annet innlegg, foretrekker jeg likevel å reise uten. Jeg er bare ikke glad i å ha masse ekstra å drasse på også stå å vente på bagasjen. Så heldigvis er det ikke obligatorisk å sjekke inn bagasje.

Billettene ble kjøpt fra Skypicker via Momondo.

Finnair homepage

[sc name=”finnair”]
(annonser2)

    0 0 votes
    Article Rating
    Subscribe
    Notify of
    1 Comment
    Oldest
    Newest Most Voted
    Inline Feedbacks
    View all comments

    […] Finnair: Airbus A350-900. Min siste reise med den https://thaipost.no/finnair-til-bangkok/ […]