Jakten på motorsykklen "i mitt hjerte" fortsetter.
Jeg vet sånn nogenlunde hva jeg ønsker, har et bilde i hodet på hvordan "min" sykkel skal se ut. I går var jeg på Imm-office i Jomtien, og tenkte å stikke innom Harley Davidson of Pattaya (100/88 Sukhumvit Road, som er like før floating market sør for Pattya) Vel vel.. dette ble en litt lengre tekst enn hva jeg trodde da jeg begynte å skrive. Beklager dette at "slarva" mi går i ett kjør da jeg først starter. |
|||
|
|||
?? min er til salgs, er selv 191cm 🙂
|
|||
|
|||
MP-Raiders Club i Pattaya sa det var 1 mnd leveringstid på Bolt-R. HD of Pattaya sa at de også hadde 1 mnd leveringstid på sine sykler. Leveringstiden på andre merkers bigBikes vet jeg ikke, men vil tro det er stort sett det samme for alle motorsykkel merkene i Thailand. Hverken Honda,Yamaha, HD, Indian, Kawasaki eller de andre merkene for bigbikes produserer syklene i Thailand med unntak av noen Ducati modeller og noen Triumph modeller så blir stort sett alle bigbike produsert i sine hjemland. Det er kun småsyklene som produseres i Thailand. Med 1 mnd leveringstid syns jeg er litt pussig etter at jeg fikk vite hvordan distrubisjons linja fra fabrikk til kjøper fungerer. Sjefen hos HD of Pattaya forklarte at HD har ett sentrallager i nærheten av Bangkok med nok sykler av alle modeller til å forsyne alle de autoriserte forhandlerne i Thailand. Samt at HD har et lager på vestkysten i USA som skal forsyne både vestkysten og Asia med sykler. De sitter inne med alle modeller på et lager bare noen timer unna Pattaya, men det er likevel 1 mnd leveringstid. Pussige greier det der.
|
|||
|
|||
Flott innlegg Jørn
|
|||
|
|||
Har en kompis som nettopp solgte sin Bolt fordi han syntes den ble for liten for ham. Han er 184.
|
|||
|
|||
Når man har noen cm på kroppen og noen kg, så er det ikke lett å finne en sykkel som ikke ser liten ut, eller som føles liten. Mitt valg ble en Forza, men selv den måtte jeg modifisere for å få plass til føttene. Men helt grei til turer på ca 15 til 20 mil. Men smak og behag er ikke lett, letet egentlig etter noe helt annet, men gav opp etter ca 1 år med prøving og feiling på å finne det som jeg følte var stort nok. Testet HD Fatboy, den var vel alternativet for meg, men prisen utgjorde at det ikke ble den.
|
|||
|
|||
Ja, HD er svindyre, Men fordelen er at de holder prisen sin de 3-4 første åra før de begynner å falle i pris. Stort sett alle andre sykler faller ganske mye i pris få fort de forlater butikk lokalet. Fat Boy er en Softtail, men HD har billigere alternativer i sporster klassen De har 1200cc motorer. Både "48" og 1200 customer er endel billigere og SuperLow og Iron 883 er ganske mye billigere. Men disse erikke noe langtur sykler, noe forøvrig en Forza scooter heller ikke er.
|
|||
|
|||
Hva synes du om denne Sportster som heter Forty-Eight Jørn Martinsen?
|
|||
|
|||
Forty-Eigth er en av de mestselgende harleyne, den går som varmt hvetebrød i USA. 48 har et godt ord på seg, men den har litt dårlig bakfjering, så støtdemperne bak bør byttes til justerbare så fort som mulig. Det er vel også den Harleyn hvor det er lettest å finne deler og accessorize til. Men, det er et ganske stort men her, Sporster klassen kalles ofte for "jentesykler" Stort sett alle i Sporsterklassen er "urban cruisers" de er ikke langtursykler, men passer best til korte cafeturer. Alt beror selvfølgelig på hva man liker selv, og hvilken kjørestil som er mest behagelig for hver enkelt. Cruiser, sportsbike, touring, off-road har alle forskjellig stil, man må bare finne ut hva som passer best for en selv, og så kjøpe sykkel deretter.
|
|||
|
|||
Arne Robert, Jeg vet ikke helt hva du er ute etter av sykkel. Men Forty- Eigth er som du sikkert har sett en bobber. Motoren er en 73,35cu in (1202cc) single cam Evo motor. Sporsterklassen har ikke den tradisjonelle Twin Cam som resten av harleyne bruker. Det er både fordeler og bakdeler med Evo motoren. Den største fordelen med Evo motoren i forhold til twin-cam motoren er at den har tannhjul på kam driften, mens de større twin-cam motorene har kjededrift av kammene, og den kjededriften har et ganskje kjent problem hos Harley motorene, et problem som jeg gjerne kan ta i en egen kommentar. mange Harley eiere er kanskje kjent med problemet, men det er de som ikke kjenner til det. En annen ting med Evo motoren er at den har et "Wasted spark" tenningsystem. Begge pluggene fyrer samtidig, fyrer både på topp komp og på eksos utblås. På twin-cam motoren fyrer pluggene kun på topp komp. Men det er sikkert kun en bagatell.En annen ting med Evo motorene er at de er montert direkte på ramma, med de vibrasjonsproblemene det gir, mens twin-cam motorene er montert flytende med gummiklosser mellom ramme og motor. Du er jo utdannet mekaniker så det tekniske i dette vet du mere om enn meg. Men angående Forty-Eigth, jeg er overbevist at det er en god sykkel, den er bare ikke noe tursykkel. Spanderer du litt ekstra i penger så tror jeg faktisk at 2 sykler i Dyna klassen er bedre. Dyna er en mer allrounder, den er såpass komfortabel og har såpass bra performance at den også tar noen lengre turer. Både Fat Bob og Street Bob er greie mellomdistanse sykler.
|
|||
|
|||
Jeg kan jo nevne problemet til Harley motorene. Jeg tror nok at de fleste harley eiere er klar over problemet, men det er sikkert flere som ønsker seg Harley som ikke kjenner til dette. Problemet er alvorlig nok til å si noe om det. Men heldigvis, det er både billig og enkelt å fikse det. Selv de nye Harleyene har dette problemet selv om Harley har prøvd å fikse det så er problemet der fremdeles. Dyna modeller før .06 og twin-cam motorene generelt fra 1999-2006 har muligens store problemer. Selv de dyreste CVO (Custom Vehicle Operations) motorene har muligens dette problemet. De som kjøper brukt Harley må være ekstra ops på dette. Så hva er problemet? Ok. Here we go. I motorens spesifikasjoner så står det at kamkjedet holder i sykkelens levetid. Det trenger altså ikke å skiftes. men det er ikke selve kjedet som er problemet. Problemet er utformingen/kostruksjonen av kamkjede systemet. Kjedet har noen plastsko montert for å holde kjedet nede på plass. Da motoren blir varm og mettallet utvider seg så slakkes kamkjedet litt, og da trenger de disse skoene for å holde kjedet på plass. Skoen er i en spesiell plast/teflon legering som er veldig slitesterk, men ikke sterk nok. den er som regel slitt ned etter ca 24.000km. Det som da skjer er at plastbelegget på skoen er borte og metall vil gnisse mot metall og avgi metallspon som går i motoren og man får da et totalt motrorhavari som vil i verste fall koste en ny motor. Twin-cam modellene fra .07 fikk en hydraulisk kjedestrammer, men det løste ikke problemet, det kun forsinket det. Harley motorene fra 2007 og nyere er langt fra friskmeldte. Den kjedestrammeren som ble montert inn forsinker slitasjen fra 24.000km til rundt 80.000km. Overser man dette så kan det få fatale følger. Det blir dessuten veldig dyrt. Kamkjede systemet har nå faktisk et eget kapittel i manualen til Harley motoren, det kan lønne seg å lese den. Det som er skremmende er at ALLE harley motorene potensielt har dette problemet. Rådet er å sjekke det ut før problemet oppstår, sjekk dette med gjevne mellomrom. Delene som eventuelt må skiftes er billige og jobben med bytte delene er enkel. En ting her er at det finnes ingen mekaniker som tilhører Harley Davidson systemet som vil innrømme at dette.problemet eksisterer. De har alle munnkurv ang dette. Den eneste omtalen om dette finnes i manualen under the troubleshooting guide under “Valve train noise.” Du vil ikke høre noe gnissning, skramling eller noen indikasjoner fra kam systemet, selv om du har gode lyddempere på eksospottene så vil du ikke høre det. Dette er et problem som ingen i Harley systemer ønsker å snakke om, men er en reell trussel mot lommeboken din.
|
|||
|
|||
Hvorfor ikke kjøpe flere sykkler. Alle syklene her kostet totalt 810k bath i innkjøp.
Aldri angret et sekund. |
|||
|
|||
Litt av ein sykkelpark du har Oddvar
|
|||
|
|||
Da tror jeg at jeg har funnet løsningen. Etter noen kompromisser med meg selv og litt krangling/diskusjon med HD merkeforhandler i Pattaya så ser det ut som "sykkelen i mitt hjerte" er en Fatboy Lo FSLTFB. Som jeg skriver i innlegget så liker jeg ikke touring eller "bagger" sykler, jeg liker heller ikke for mye chrom. Det vil definitivt bli en cruiser, men den skal likevel ha egenskaper og komfort nok til at jeg kan ta langturer uten å bli mørbanka etter 30km. Fatboy Lo er en oppgradering fra Fatboy. Den er delvis blackt out, mye av chrommen er fjernet, setehøyden er senket med ca 1 tomme. ABS er standard. Det jeg gjør ekstra er å ta med detachables saddlebags, et "tallboy" sete som flytter meg ca 5cm bakover og ca 7,5cm opp, samt en sissybar til passasjersetet. Jeg bytter også stock hovedlykta til en "daymaker" LED prosjektor. samt sette på Screamin’ Eagle heavy brether luftinnsug, samt noen andre Screamin’ Eagle performance deler. Touring setet og sideveskene er festet med avtagbare braketter og det tar ca 2 min å ta av touringutstyret og sette på solo setet som er standard stock sete, og sykkelen blir en by-cruiser.
|
Jakten på motorsykklen “i mitt hjerte” fortsetter…
(annonser2)