Etter å ha sett og sjekket ut masse reviews og te…


Jørn Martinsen 1:53pm Mar 2
Etter å ha sett og sjekket ut masse reviews og tester av diverse motorsykler for å få en pekepinn på hvilken bike som muligens vil passe best for meg så er det en ting som ofte går igjen i flere reviews og tester. Det kikkes ofte på at motorytelsen som produsentene oppgir i sine specs er høyere enn hva de testfolka finner på syklene de er ute å tester. Jeg syns det var ganske merkelig at det hos flere motorsykkelprodusenter var et avvik på mellom 7-12% motorytelse fra det de oppgir til det biken har. Muligens at grunnen til dette er allmenn kunnskap hos de fleste, og eller at jeg bare er noe dum som ikke forstår dette. Men jeg ble ihvertfall interessert i å finne ut av dette.
Tok litt tid før jeg fant ut av dette, og det var da jeg leste noe om "elektroniske drivstoff controller" jeg fant grunnen.
Da motorsykkelprodusentene i sine specs oppgir "motor performance" så er det resultater da motoren er kjørt i benk og ikke på hjulene. (mulig dette er noe alle vet…bare ikke jeg)
For å ta den biken jeg selv er mest interessert i å kjøpe, Indian Scout, så oppgis den fra produsent med ca 100hk og ca 97Nm dreiemoment. Mens tester på rulle viser ca 87hk og 78Nm.
Jeg sjekket hos flere produsenter og mye av det samme gikk igjen hos flere motorsykkelmerker.
Vel, det finnes selvfølgelig muligheter til å få tilbake de hestene som forsvant ut bakdøra på vegen fra moteringshallen til gata der kjøperen står å venter.
Det koster noen ekstra kroner, eller bath som vi kaller pengene her i Thailand.
3 grep gir disse motorytelsene tilbake. Dette er ikke så komplisert og for selv de av oss som har et sted mellom 4 til 8 tommeltotter klarer dette. Jeg har 9 men jeg tror likevel jeg klarer å monere disse 3 tingene. 1. monter inn og finjuster en elektronisk drivstoff kontroll (finjustering av drivstoffforbruket gir mer ytelse. justeres for akslerasjon, cruising og for toppfart). 2. Bytt luftinnsuget med et større og bedre luftinnsug.(mer luft til innsuget gir mer ytelse). 3. skufte ut eksosmufllerne. (her er det som regel mange forskjellige muflere å velge i men man må lese seg litt frem til den som gir bra ytelse. Stort sett alle produsenter av eksos annlegg oppgir og legger ved et skjema hvor de oppgir ytelseforbedringen. Så på Indian Scout med en finjustert drivstoffkontroll, nytt luftinnsug og nye H & V "granades" eksosmufflere så økte motorytelsen med ca 13%. Testene på rulle viste etter ombyggingen 98.7hk og 89Nm. Andre eksosmufflere kan selvfølgelig gi andre resultater. For å øke motorytelsen så er nye mufflere og et luftinnsug som gir mer luft til motoren de 2 enkleste og greieste inngrepene.
Hva det koster i penger i å gjøre dette avhenger av kvaliteten og produsenten av delene du kjøper.
Vel vel, man lærer så lenge man lever. Dette er muligens kjent kunnskap for de fleste, men jeg hadde ikke greie på grunnen til dette avviket. Men jeg lærte mye mens jeg drev på for å finne ut av det.

Rune Hummeltang 2:07pm Mar 2
Bare et problem med indianern motorn har problemer med levetid etter dette. Den leveres ikke i Norge med det antall hk du sier.pga holdbarheten. enda har flere motorer rasa med lett trimming på autobanen

Kurt Gøran Andersen 2:57pm Mar 2
Det er vel ihvertfall riktig at for å få mere gamp ut av en motor så må den puste bedre, dvs en må åpne innsug og utblås samt også tilføre mere drivstoff. Mange mc-motorer er jo litt "plombert" for å tilfredsstille div utslippskrav, støykrav osv.
På den annen side så kan endringer som nevnt over forkorte motorens levetid, garantier kan bortfalle og drivstofforbruk kan øke. Det er best å sjekke opp og gjøre litt research på den aktuelle modellen en har tenkt å investere i.

(annonser2)



    thaipostno

    thaipostno