Dette er noe av det første turistene undres over på deres første tur til Thailand.
|
|||
|
|||
Alle som bor eller har hus i Thailand må ha et slikt. Her er vårt.
|
|||
|
|||
Arvid Schønberg , mange nordmenn er konverterte buddhister.
Jeg har aldri sett en "utenlandsk" gravstøtte i en buddhistisk vigslet gravlund . Opp i Buddha hill , Pattaya er det riktignok en tysker begravet , men det er utenfor muren. Er dette gjengs praksis eller hva ? |
|||
|
|||
……….så må vi ikke blande kortene……disse åndehusene har absolutt ingenting med buddhismen å gjøre, men er basert på gammel thai/kinesisk overtro.
|
|||
|
|||
Åndehusene er en integrert del av Buddhistisk tro /ritualer/Mantra og er helt sentral i Thailand.
Forståelsen av religiøs tro som for eksempel Buddhisme kan ikke overse den funksjonen åndehusene har i Thailand , i såfall er man helt galt avsted. Mange åndehus har forøvrig en Buddha figur montert. Flott at nordmenn blir Buddhister. Det jeg ikke skjønner er hvor familien skal gå og minnes etter avdøde , f.eks en norsk Buddhistisk statsborger. |
|||
|
|||
Det er nok ikke en integrert del. Men, thaiene selv blander dette, det er riktig! Hovedsakligg grunnet manglende kunnskap.
|
|||
|
|||
Feil , i Thailand følger praktisk talt alle Theravada Buddhismen og tilhørende ritualer , også hva angår "Åndehus" og tilhørende Buddhistiske ritualer.
|
|||
|
|||
Det er liten vits i å diskutere dette. Åndedyrkelse/tro er IKKE en del av noen buddhistisk trosretning! Det kan du lese mer om her, hvis du øsker å utdype din kunnskap! ISBN 82-496-0307-9
|
|||
|
|||
Feilkilder florerer , sannsynligvis noe du har funnet i en stabbel på Rema.
|
|||
|
|||
Saklig argumentasjon respekterer jeg, men denne kommentaren fra din side, sier nok mer om dine kommentarer enn mine.
|
|||
|
|||
Jeg kan forøvrig nevne, at en bekjent av meg, formannen i Norges Buddhist forening, er en av kildereferansene i den nevnte boken.
|
|||
|
|||
Og hvem er åndene? Jo det er de avdøde hvor de ønsker og holde orden på de avdøde slik at de ikke går seg vill og inn i fremmede huser men kun i deres tidligere hjem
|
|||
|
|||
Per Spangebu jeg er ikke kompetent til og motargumentere deg men munkene er jo med på og velsigne disse husene så sånn sett så må det vel ha en viss tilknytning til Budhismen
|
|||
|
|||
Overrasker meg ikke.
Vestlig religionsforståelse generelt vil nødvendigvis influeres av egennytte og andre vikarierende motiver . I Thailand er Buddhismen i teori og praksis mer av samfunnsbeskyttende betydning . Hus og bygninger har i Thailand blitt tilgodesett med særskilte buddhistiske skikker og ritualer , nær sagt ethvert bygg i Thailand har et "Åndehus" inkl. buddhistisk beskyttelse. |
(annonser2)