Verdens største Buddhabilde

Buddha Mountain (Khao Chee Chan)

Khao Chee Chan (เขาชีจรรย์), også kjent som Buddha Mountain, er i hovedsak en stor fjellvegg med et svært låserskåret Buddha-bilde. Dette Buddhafjellet er et kjent landemerke Pattaya da det er verdens største Buddhabilde (130×70 meter) og er avbildet på mange postkort og turistbrosjyrer rundt om i Pattaya. Selv hadde jeg vært i Pattaya mange ganger før jeg endelig så dette fjellet med egne øyne, da det ligger et godt stykke sør for byen.

Det å komme hit var ikke helt uproblematisk uten at man har egen bil, moped eller arrangert transport. Vi hadde ingen av delene, og reiste med kun penger og kart i lommen. Først en bath buss nedover Sukhumvit road mot Sattahip som kostet 20 bath per hode. Etter å ha etterlagt oss en del kilometer og et godt stykke forbi Ambassador og Mimosa, men før Nong Nooch Garden, gikk vi av uten å egentlig ane hvordan vi skulle komme oss videre fra krysset. Vi visste kun at vi skulle ta inn til venstre fra Sukhumvit, men dette stedet ligger seks kilometer innover veien. Vi spurte om råd på den første restauranten vi så, og en av gjestene der tilbydde oss å kjøre oss, så vi begge satt bakpå mopeden hans. Han fikk 100 bath for turen. Da vi kom frem, var det et stort fruktmarked og en parkeringsplass fyllt opp med store busser og en haug med kinesere.

Når man går inn hovedinngangen fra veien, kommer man først inn til en liten bygning med miniatyrmodell av stedet, en vegg fyllt med store innrammede bilder som beskriver stedet på thai og kinesisk, et gulltempel i miniatyrstørrelse midt i rommet i tillegg til noen flokker med ivrige og nysgjerrige kinesere. Foran og rundt fjellet er det en liten hage med litt forskjellig i. Hovedattraksjonen i denne hagen er selvsagt den kjente fjellveggen med det store Buddhabildet.

På fjellveggen står det:
๒๕๓๙
พระพุทธมหาวชิรอุตตโมภาสศาสดา

Første linje er året 2539 som tilsvarer år 1996 i vår kalender. Andre linje er denne buddhaens fulle navn: Phra Phuttha Maha Vachira Uttamopat Satsada som betyr “Buddhaen som skinner klart og opplyser alle”. Dette er en Buddha fra Sukhotai-tiden.

Dette prosjektet som kostet 150 millioner bath, ble laget i 1990 for å markere kongens 50-års jubileum i 1996 for hans tiltredelse til tronen. Buddhafjellet ble åpnet i 1993 av kongen selv. For utformingen av Buddhafjellet ble det brukt amerikansk laserteknologi for å gravere inn bildet. Dette ble gjort kun om kveldene for at de skulle kunne se laseren ordentlig. Denne utformingen tok bare to dager. Etterpå ble sporene så ble fyllt med bladgull på innsiden, noe som tok flere måneder.

Rett nedenfor fjellet ligger “Cheechan Sunflower Gerden” (สวนทานตะวัน ชีจรรย์ซันฟลาวเวอย์) som er en svær solsikkehage. Denne er også åpen for å gå inn i dersom man skulle ønske det.

Etter å ha sett oss ferdig her, tok vi turen videre til Silverlake Vineyard, en severdig vingård som ligger i gåavstand fra Buddhafjellet.

• Åpent fra 06:00 til 18:00
  • Khao Chee Chan ligger i Najomtien kommune (tambon) i Sattahip distrikt (amphoe) i Chonburi fylke (changwat).
  • Ingen inngangspenger.
  • Link til forenklet kart

(annonser2)

Tempelet i Chonburi

Litt av tempelet i Chonburi (Pattaya etc.). Kommer mer.

Mer...

Ting å gjøre i Pattaya

Ingen andre steder i Thailand skaper så stor debatt som akkurat Pattaya. Noen elsker byen, andre hater den. Og mange har sterke meninger om byen uansett om de har vært der eller ei. Byens rykte er selvfølgelig ikke ufortjent, for det kryr av barer, fyll og prostitusjon av alle tre kjønn. Stranden er kjent for å være […]

0 0 votes

[…] Verdens største Buddhabilde Oppdatert 1 minutt siden […]

[…] NB! Oppdatert versjon av dette innlegget finner du på Thaipost.no. […]

Arvid Tviberg

Du må være en kar som vi i Pattaya kaller for CHEAP CHARLIE!! Eller på godt norsk, en GJERRIGKNARK!! Rart du ikke gikk til fots hele veien!! Bruke så mye styr på å komme dit er i beste fall mot normalt, som Juster ville ha sagt det!! Det går drosjer, det finnes reisebyråer, og det går busser forbi, men det fikk du altså ikke med deg! Håper du velger en enklere reisemåte til neste sted du skal besøke!! Forøvrig en grei reportasje!!

Dani

Hvilke busser går til Buddha mountain utenom turbusser? Nærmeste er i krysset ved Sukhumvit road, og der var jo akkurat der vi tok buss til! De som foretrekker å bli holdt i hånden av et reiseselskap for 3-4000 baht eller hva de enn betaler må gjerne gjøre det. For meg som er reisevant og greit kjent i Pattayaområde synes jeg ikke det er verdt det. De som strør rundt seg med tusenlapper er 2-ukersmillionærer og folk som ikke har snøring på noenting i Thailand.

Arne Hesjehagen

Kan tenke meg det skulle koste ca 800, max 1200 bath med en ordinær og leie av taxi fra sentrum Pattaya ut til Silver Lake området og tilbake ,selv kjører jeg egen bil på sånne turer, men om jeg ikke hadde det så tror jeg at hadde overlevd 250NOK på en sånn tur så lenge turen går greit selv om jeg ikke er alt for glad i og leke 2-ukes millionær.

Dani

Kan betale 1500 baht for taxi t/r jeg også uten at det skal være noe problem, men jeg _foretrekker_ å reise på egen hånd og bruke kollektivtransport så langt det lar seg gjøre. Eneste grunnen til å ta taxi eller bruke et reiseselskap bort dit er de siste kilometrene fra krysset i hovedveien hvor det ikke er noe trafikk i rute.

Irene steinhoff

Det er flott at noen kan komme med billige alternativer,hvordan dra hit og dit !!Mange som er på ferie i Thailand ønsker å oppleve mye.Ofte begrenser økonomien det en kan foreta seg.Kanskje er det studenter og andre med lav inntekt !1000 baht er ca kr 250,-( Nei,det er ikke mye med kr 250,- MEN slike summer blir snart store summer,når en skal være med på litt av hvert,pluss mat etc..) Det blir da kr 2500,-hvis en tar 10 turer,pluss alt annet .Når Dani hele tiden prøver å inspirere folk med nye steder og ting man kan foreta seg,som han prøver ut,er det klart at det koster!Og hvilken utfordring er det å bare sette seg inn i en bil !?Man bør være glad for at noen setter i gang en slik blogg,som mange kan ha glede av istedet for å komme med negative,useriøse kommentarer !!Er en på ferie ,har en god tid til å utforske.Må alt gå like raskt som hjemme ??!

[…] åpnet år 2002, er en vingård som ligger bare 5-10 minutter gange fra Khao Chee Chan, så om man besøker Silver Lake, er det et must å også besøke Khao Chee Chan i samme slengen. […]